Ad
Ad
សិល្ប:របស់បុព្វបុរសខ្មែរយើង ត្រូវបានលើកស្ទួយឲ្យរស់ឡើងវិញសារជាថ្មី តាមរយ:ចលនានៃគំនិតច្នៃប្រឌិតនិងការប្រើប្រាស់ឡើងវិញក្នុងបែបផែនថ្មីរបស់យុវជនខ្មែរក្នុងសហគមន៍ KampumEra»

សិល្ប:របស់បុព្វបុរសខ្មែរយើង ត្រូវបានលើកស្ទួយឲ្យរស់ឡើងវិញសារជាថ្មី តាមរយ:ចលនានៃគំនិតច្នៃប្រឌិតនិងការប្រើប្រាស់ឡើងវិញក្នុងបែបផែនថ្មីរបស់យុវជនខ្មែរក្នុងសហគមន៍ KampumEra»

ក្នុង​បណ្ដុំ​គំនិត​ច្នៃប្រឌិត​ថ្មី​មួយ​នេះ KampumEra បាន​ណែនាំ​សិល្បករ​វ័យក្មេង អ្នកដឹកនាំ​ប្រកបដោយ​គំនិត​ច្នៃប្រឌិត​ដើម្បី​ឱ្យ​សាធារណជន​ចាប់ផ្ដើម​ស្គាល់​ពី​ស្នាដៃ​សិល្បៈ​របស់​ពួក​គេ។ ហើយ​ក្នុង​ពេល​ថ្មីៗនេះ KampumEraបាន​ចាប់ដៃ​គូ​ជាមួយ​សិល្បករ​គូរគំនូរ​លើ​ជញ្ជាំង៤រូប សម្រាប់​យុទ្ធនាការ «ភាពជោគជ័យ​កើតចេញពីខ្លួនយើង» ដែល​នឹង​ប្រព្រឹត្ត​ឡើង​ក្នុង​បណ្ដាញ​សង្គម​ហ្វេសប៊ុក រយៈពេល​ពេញ​មួយ​ខែសីហា។ ជាមួយនឹង​ជំនឿ​ថា៖ «អតីតកាល​របស់​យើង ​មិន​អាច​កំណត់​អនាគត​របស់​យើង​នោះ​ទេ។ យើង​ជា​អ្នក​កំណត់​ជោគវាសនា ​ក្នុង​ជីវិត​របស់​យើង។» យុទ្ធនាការ​នេះ​ នឹង​ផ្ដល់​ឱកាស​ឱ្យ​សាធារណជន ​ចូលរួម​បាន​តាមរយៈ​ការចែក​រំលែក​ក្តី​ស្រមៃ គោលដៅ និង​ការផ្លាស់ប្ដូរ​ដែល​ពួក​គេ​មាន​និង​ចង់​ឃើញ​សម្រាប់​អនាគត​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា។

By

ចលនា​នៃ​ការ​រស់​ឡើងវិញ​នៃ​វប្បធម៌​ខ្មែរ​បាន​ផ្ដល់​កំណើត​ដល់​បណ្ដុំ​គំនិត​ច្នៃប្រឌិត​ថ្មី​មួយ​មានឈ្មោះ​ថា «KampumEra» កាលពី​ខែមេសា ឆ្នាំ២០២១ ក្នុង​គោលបំណង​លើកកម្ពស់ អត្តសញ្ញាណនិង​វប្បធម៌​ល្អឥតខ្ចោះ​របស់​កម្ពុជា ​ព្រមទាំង​លើកកម្ពស់​ការយល់​ដឹង​ អំពី​សារសំខាន់​នៃ​ការ​អភិរក្ស​បរិស្ថាន​ធម្មជាតិ​ផង​ដែរ។

KampumEra ត្រូវ​បាន​ផ្តួចផ្តើម​ឡើង ដើម្បី​បង្ហាញថា យុវជន​កម្ពុជា​ជំនាន់​ថ្មី មាន​សេចក្តី​ស្រឡាញ់​ដិតដាម​ចំពោះ​ដើមកំណើត ប្រពៃណី និង​ទឹកដី​របស់​ខ្លួន។ បណ្ដុំ​គំនិត​ច្នៃប្រឌិត​ថ្មី​មួយ​នេះ​ជម្នះ​នឹង​គំនិត​ដែល​លើកឡើង​ថា យុវជន​ជំនាន់​ក្រោយ​មិន​មានការ​ខ្វាយខ្វល់ អភិរក្ស​កេរ្តិ៍ដំណែល​របស់​ខ្លួន។ ផ្ទុយទៅវិញ យុវជន​ជំនាន់​ថ្មី​មានការ​ជំរុញ​ទឹកចិត្ត​យ៉ាង​ខ្លាំង​ក្នុង​ការ​អភិរក្ស​និង​បន្តម​រត​ករបស់​កម្ពុជាតាម​បែបផែន​របស់​ពួក​គេ។

ក្នុង​បណ្ដុំ​គំនិត​ច្នៃប្រឌិត​ថ្មី​មួយ​នេះ KampumEra បាន​ណែនាំ​សិល្បករ​វ័យក្មេង អ្នកដឹកនាំ​ប្រកបដោយ​គំនិត​ច្នៃប្រឌិត​ដើម្បី​ឱ្យ​សាធារណជន​ចាប់ផ្ដើម​ស្គាល់​ពី​ស្នាដៃ​សិល្បៈ​របស់​ពួក​គេ។ ហើយ​ក្នុង​ពេល​ថ្មីៗនេះ KampumEraបាន​ចាប់ដៃ​គូ​ជាមួយ​សិល្បករ​គូរគំនូរ​លើ​ជញ្ជាំង៤រូប សម្រាប់​យុទ្ធនាការ «ភាពជោគជ័យ​កើតចេញពីខ្លួនយើង» ដែល​នឹង​ប្រព្រឹត្ត​ឡើង​ក្នុង​បណ្ដាញ​សង្គម​ហ្វេសប៊ុក រយៈពេល​ពេញ​មួយ​ខែសីហា។

ជាមួយនឹង​ជំនឿ​ថា៖ «អតីតកាល​របស់​យើង ​មិន​អាច​កំណត់​អនាគត​របស់​យើង​នោះ​ទេ។ យើង​ជា​អ្នក​កំណត់​ជោគវាសនា ​ក្នុង​ជីវិត​របស់​យើង។» យុទ្ធនាការ​នេះ​ នឹង​ផ្ដល់​ឱកាស​ឱ្យ​សាធារណជន ​ចូលរួម​បាន​តាមរយៈ​ការចែក​រំលែក​ក្តី​ស្រមៃ គោលដៅ និង​ការផ្លាស់ប្ដូរ​ដែល​ពួក​គេ​មាន​និង​ចង់​ឃើញ​សម្រាប់​អនាគត​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា។

មតិ​ឆ្លើយតប​របស់​សាធារណជន​នឹង​ក្លាយជា​គ្រឿង​បណ្ដាល​ចិត្ត​សម្រាប់​សិល្បករ​ទាំង៤ រូប ដោយ​ប្រែក្លាយ​ក្តី​ស្រមៃ និង​គោលដៅ​របស់​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ទៅ​បង្កើត​គំនូរ​លើ​ជញ្ជាំង​ហៅថា៖ «ជញ្ជាំង​នៃ​ក្តី​សង្ឃឹម»។

សិល្ប:របស់បុព្វបុរសខ្មែរយើង ត្រូវបានលើកស្ទួយឲ្យរស់ឡើងវិញសារជាថ្មី តាមរយ:ចលនានៃគំនិតច្នៃប្រឌិតនិងការប្រើប្រាស់ឡើងវិញក្នុងបែបផែនថ្មីរបស់យុវជនខ្មែរក្នុងសហគមន៍ KampumEra»

ដោយ​ត្រូវ​បាន​ស្គាល់​ក្នុងរង្វង់​សិល្បៈ​ក្រោម​ឈ្មោះថា FONKI សិល្បករ​គូរគំនូរ​លើ​ជញ្ជាំង​ជា​ជនជាតិ​ខ្មែរ​កាត់​បារាំង វ័យ៣១ឆ្នាំ​រូប​នេះ ធ្លាប់​បាន​តាំងពិព័រណ៍​ស្នាដៃ​សិល្បៈ​ដែល​មានឈ្មោះ​ថា«ការ​រស់​ឡើងវិញ​នៃ​មរតក​វប្បធម៌​ខ្មែរ» កាលពី​ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០១៩។ គោលបំណង​នៃ​ការ​តាំងពិព័រណ៍​នោះ​គឺ គឺ​ដើម្បី​ក្រឡេក​មើល​ប្រជាជន​កម្ពុជា តាម​ជំ​នាន់​ផ្សេងៗ សាវ​តា​ផ្សេងៗគ្នា និង​ឋានៈ​សង្គម​ផ្សេងៗគ្នា។

ជា​កន្លែង​ចាស់​ជួបនឹង​ថ្មី «ការ​រស់​ឡើងវិញ​នៃ​មរតក​វប្បធម៌​ខ្មែរ» នាំ​ក្រសែភ្នែក​អ្នកទស្សនា​ឱ្យ​ក្រឡេក​មើល​វប្បធម៌​ខ្មែរ​បុរាណ​ក៏ដូចជា​បេតិកភណ្ឌ​របស់​ខ្មែរ​ទន្ទឹម​នឹង​ទំនើបកម្ម​យ៉ាង​ឆាប់រហ័ស​ដែល​កម្ពុជា​ជួបប្រទះ​នា​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ។ ខណៈ​ដែល​អគារ​ខ្ពស់ៗត្រូវ​បាន​សាងសង់​ជាបន្តបន្ទាប់​ទិដ្ឋភាព​នៃ​ជីវិត​រស់នៅ​ប្រចាំថ្ងៃ​កំពុង​លេច​រូបរាង​ជាថ្មី​ជាមួយនឹង​វត្តមាន​របស់​បច្ចេកវិទ្យា។

សិល្ប:របស់បុព្វបុរសខ្មែរយើង ត្រូវបានលើកស្ទួយឲ្យរស់ឡើងវិញសារជាថ្មី តាមរយ:ចលនានៃគំនិតច្នៃប្រឌិតនិងការប្រើប្រាស់ឡើងវិញក្នុងបែបផែនថ្មីរបស់យុវជនខ្មែរក្នុងសហគមន៍ KampumEra»

ធំ​ដឹងក្តី​នៅ​ទីក្រុង​ម៉ុង​ត្រេ​អាល់ ក្នុង​ប្រទេស​កាណាដា លោក FONKIi បានដឹង​ថា​ខ្លួន​ស្រឡាញ់​គំនូរ​តាមផ្លូវ និង​ចាប់ផ្តើម​ស្គាល់​ពី​វប្បធម៌​នៃ​ការ​គូរ​លើ​ជញ្ជាំង(graffiti) នៅពេល​ដែល​ខ្លួន​មាន​អាយុ១៥ឆ្នាំ។

ប៉ុន្តែ​ស្រប​ពេល​ជាមួយគ្នា​នោះ ​ដែរ​យុវវ័យ​ភាព​របស់​លោក ​ក៏​ត្រូវ​បាន​ហ៊ុមព័ទ្ធ​ទៅ​ដោយ​សិល្បៈ​ខ្មែរ​ជាច្រើន​ទំរង់។ ជានិច្ចកាល ​លោក​ឃើញ​ការសម្ដែង ​របាំ​ប្រពៃណី​ខ្មែរ នៅក្នុង​សហគមន៍​ដែល​លោកធំ​ដឹងក្តី។ ក្រៅពីនោះ លោក​តែងតែ​ឃើញ រូបចម្លាក់ គំនូរ និង​ចម្រៀង​ខ្មែរ ក្នុង​ផ្ទះ​របស់​លោក​ផ្ទាល់​ផង​ដែរ។

លោក FONKI បាន​និយាយ​ថា៖ «ក្តី​ស្រឡាញ់​របស់ខ្ញុំ ចំពោះ​សិល្បៈ​ខ្មែរ​គឺជា​ធំធេង​ណាស់។ ហើយ​វា​ប្រៀប​ដូចជា ដំណើរ​មួយ​សម្រាប់​ពេញ​មួយ​ជីវិត។» «សិល្បៈ​និង​សោភ័ណភាព​បែប​ខ្មែរ​តែងតែ​នៅ​ជុំវិញ​ខ្លួនខ្ញុំ​ដោយ​មិនដឹង​ខ្លួន ពេល​ដែល​ខ្ញុំ​ធំធាត់​មក។ ព្រោះថា ឪពុក​ម្តាយ​ខ្ញុំ​ធ្វើការ​ទាក់ទង​នឹង​វប្បធម៌។ ដូចនេះ ជា​រៀងរាល់ថ្ងៃ​អាទិត្យ ខ្ញុំ​តែងតែបាន​ឃើញ​របាំ​ប្រពៃណី​ខ្មែរ ដោយ​មិនដឹង​ខ្លួន។»

ដើម្បី​ផ្តល់​កិត្តិយស​ដល់​ដើមកំណើត​របស់​ខ្លួន FONKI តែងតែ​បញ្ចូល​ក្បាច់​ខ្មែរ​ ទៅ​ក្នុង​ស្នាដៃ​សិល្បៈ​របស់​ខ្លួន។ លោក​បាន​ប្រាប់​ឱ្យ​ដឹង​ថា៖«ខ្ញុំ​ចង់​បង្កើត​អ្វី​ថ្មី ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ជា​ប្រពៃណី​ខ្មែរ។ ប៉ុន្តែ​ច្នៃ​វា​ឱ្យទៅ​ជា​ប្រពៃណី​ថ្មី​មួយទៀត។» «អ្វី​ដែល​យើង​ធ្វើ​ក្នុង​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​នេះ អាច​ជា​របស់​ថ្មី​សម្រាប់​ពេលនេះ។ ប៉ុន្តែ​វា​អាច​ក្លាយទៅជា​ប្រពៃណី​នៅ​ថ្ងៃស្អែក ក៏​ថា​បាន។»

លោក FONKI បាន​បញ្ចប់​ការសិក្សា​ថ្នាក់​បរិញ្ញាបត្រ​ផ្នែក​ភាពយន្ត​ ហើយ​បាន​ធ្វើដំណើរ​ទៅមក រវាង​ប្រទេស​កម្ពុជា​និង​កាណាដា ជាច្រើន​ដង​ក្នុងអំឡុងឆ្នាំ ២០១២ ទៅ ២០១៥ ដើម្បី​ឱកាស​ហាត់​ការ​ ការផលិត​ភាពយន្តឯកសារ និង ការងារ​សិល្បៈ​ដទៃទៀត។ ហើយ​ចុងក្រោយ ​លោក​សម្រេច​ផ្លាស់មក​រស់នៅ ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ជាអចិន្ត្រៃយ៍ ​នៅក្នុង​ឆ្នាំ២០១៧។

ការ​ត្រឡប់មកវិញ​ជា​រឿយៗនេះ​ហើយ ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​គាត់​យល់ឃើញ​ថា កម្ពុជា​មានរឿង​ សម្រាប់​តំណាល​ថ្មី​ ក្រៅពី​ខ្មែរក្រហម និង​ប្រាសាទអង្គរវត្ត។ នៅ​កម្ពុជា ចាប់ផ្តើម​មាន​អ្វី​ថ្មីៗ និង​ប្លែកភ្នែក បាន​កើតមានឡើង។ ប៉ុន្តែ​លោក​ក៏​មិន​បំភ្លេច​ ឫសគល់​របស់​ខ្លួន​ និង​ មូលដ្ឋាន​សិល្បៈ​ខ្មែរ។ ហើយ​លោក​បាន​មើលឃើញ​ ស្នាដៃដែល​បង្កើត​ឡើង​ផលិតកម្ម KlapYaHandz និង សិល្បករ Lisa Mam​ គឺជា​ប្រភព​នៃ​កម្លាំងចិត្ត។

លោក​ក៏បាន​ឧទាន​ឡើង​ក្នុងចិត្ត​នា​ពេលនោះ​ថា៖ «ខ្មែរយើង​កំពុង​មាន ការ​រស់​ឡើងវិញ​នៃ​មរតក​វប្បធម៌​ខ្មែរ» 

«បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ក៏​ដូចគ្នា។ ឥឡូវ​យើង​ឃើញ​មាន សិល្បករ​ជាច្រើន​ចេញ​មក ដើម្បី បង្កើត​ ស្នាដៃ​របស់​ខ្លួន។ ដូចនេះ ខ្ញុំ​មាន​ភាព​វិជ្ជមាន​ខ្លាំង​មែនទែន សម្រាប់​ថ្ងៃ​អនាគត។»

សិល្ប:របស់បុព្វបុរសខ្មែរយើង ត្រូវបានលើកស្ទួយឲ្យរស់ឡើងវិញសារជាថ្មី តាមរយ:ចលនានៃគំនិតច្នៃប្រឌិតនិងការប្រើប្រាស់ឡើងវិញក្នុងបែបផែនថ្មីរបស់យុវជនខ្មែរក្នុងសហគមន៍ KampumEra»

ដោយមាន​កិត្តិសព្ទ​ ចំពោះ​ទេពកោសល្យក្នុង​ការ​គូរគំនូរ​ ដោយ​ប្រើប្រាស់​ដៃ​ទាំងសងខាង ​ក្នុង​ពេល​តែមួយ លោក​យី កក្កដា វ័យ២៦ឆ្នាំ ជា​សិល្បករ​ខ្មែរ​ ដែល​រៀន​គូរដោយខ្លួនឯង​ម្នាក់​ ហើយ​មានបំណង​ចង់​ផ្សព្វផ្សាយ​វប្បធម៌​របស់​ខ្មែរ​តាមរយៈ​គំនូរ​តាមផ្លូវ។

លោក​បាន​ប្រាប់​ថា៖ «ជាជាង​ការ​គូរ​លើ​ផ្ទាំង​ក្រណាត់ ខ្ញុំ​ចូលចិត្ត​គូរ​តាមផ្លូវ។ ដោយហេតុថា ខ្ញុំ​អាច​បង្ហាញ​ស្នាដៃ និង សារ​របស់ខ្ញុំ​ទៅកាន់​មនុស្ស បាន​ច្រើន​នាក់​ជាង។ គ្រប់​អាយុ គ្រប់​ឋានៈ​ទាំងអស់។ សូម្បីតែ ជនបរទេស​ផង​ដែរ។ ប្រហែល​តាមរយៈ​គំនូរ​នេះ ពួក​គាត់​អាច​នឹង​ឆ្ងល់​ពី​សិល្បៈ​ខ្មែរ​បុរាណ ហើយ​ចង់​ស្វែងយល់​បន្ថែម។»

សិល្ប:របស់បុព្វបុរសខ្មែរយើង ត្រូវបានលើកស្ទួយឲ្យរស់ឡើងវិញសារជាថ្មី តាមរយ:ចលនានៃគំនិតច្នៃប្រឌិតនិងការប្រើប្រាស់ឡើងវិញក្នុងបែបផែនថ្មីរបស់យុវជនខ្មែរក្នុងសហគមន៍ KampumEra»

ធំ​ដឹងក្តី​នៅក្នុង​ខេត្តបាត់ដំបង លោក​កក្កដា​បាន​ស្គាល់​ពី​គំនូរ​តាម​ជញ្ជាំង​ នៅ​តាម​វត្តអារាម​នានា ​ដែល​មាន​ពណ៌​ចម្រុះ​ហើយ​បង្ហាញ​ពី​សាច់​រឿង​ផ្សេងៗ តាំងពី​ពេល​ដែល​ខ្លួន​នៅជា​កុមារា​ម្នាក់។ ពេល​នៅក្មេង​នោះ​ដែរ​ លោក​តែងតែ​ទទួល​បាន ការ​កោតសរសើរ​ មិន​ដាច់​ពី​មាត់​ ពីសំណាក់​មិត្តភក្តិ​ ចំពោះ​សមត្ថភាព​នៃ​ការ​គូររូប​របស់​ខ្លួន។ មាន​អ្នកខ្លះ បាន​សុំ​ទិញ​គំនូរ​របស់​គាត់ ថែមទៀត​ផង​។

ដោយសារតែ​មានការ​លំបាក​ផ្នែក​ហិរញ្ញវត្ថុ ក្រោយពេល​បាត់បង់​ឪពុក​ម្តាយ លោក​កក្កដា​បាន​បោះបង់ចោល​ការសិក្សា ហើយ​បាន​ធ្វើដំណើរ​ទៅ​ខេ​ត្ត​ផ្សេងៗ ដើម្បី​ធ្វើការ​ជាមួយ​បងប្អូន​បង្កើត​របស់​ខ្លួន​មុន​ ពេល​មក​រស់នៅ​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ។ ដោយសារតែ​សមត្ថភាព​នៃ​ការ​គូរគំនូរ និង​ភាព​ច្នៃប្រឌិត​របស់​ខ្លួន លោក​កក្កដា​ត្រូវ​បាន​គេ​ណែនាំ ​ឱ្យ​ចូលរួម​ប្រកួត​កម្មវិធី​សិល្បៈ ​រៀបចំឡើង​ដោយ​អង្គការ​យូ​ណេស្កូ។ ហើយលោក​ជាប់ ​ទទួល​បាន​ចំណាត់ថ្នាក់​លេខ១ ផ្នែក «គំនូរ​អាស៊ី»។

ដោយ​ប្រកាន់​ភ្ជាប់នឹង​គោលដៅ​ក្នុង​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ​វប្បធម៌​ខ្មែរ គំនូរ​របស់​លោក​កក្កដា ភាគច្រើន តែងតែ​រួមបញ្ចូល​របាំ​ខ្មែរ រូបចម្លាក់​បុរាណ និង​អ្នកចម្រៀង​កម្ពុជា​ដ៏​ល្បីល្បាញ​ជាដើម។

លោក​បាន​និយាយ​ថា ការ​ប្រកប​អាជីព​ជា​សិល្បករ​ពេញ​ម៉ោង​ មិនមែន​ជា​រឿង ​ងាយស្រួល​នោះ​ទេ។ ក៏ប៉ុន្តែលោក​នឹង​នៅតែ​បន្ត​ធ្វើ​វា ដើម្បី​បង្ហាញថា សិល្បករ​ក្នុង​ស្រុក​ ក៏អាច​ធ្វើ​បាន​ដូចគ្នា​ដែរ។ 

«មិនមែន​មានតែ​បរទេស​ទេ​ដែល​មាន​សមត្ថភាព​គូរគំនូរ​លើ​ជញ្ជាំង។ ខ្មែរយើង​ក៏​មាន​ធនធានមនុស្ស​គ្រប់គ្រាន់​និង​គំនិត​ច្នៃប្រឌិត​ដែរ។ យើង​គ្រាន់តែ​ខ្វះ​ការ​គាំទ្រ​ពីសា​ធារ​ណជន។»

ដោយ​ដាក់​ការ​ស្រឡាញ់​ និង​ ចិត្ត​ចង់​ផ្សព្វផ្សាយ​វប្បធម៌នៅចំពោះមុខ​ មុននឹង​ការ​រក​ប្រាក់កម្រៃ​ លោក​បាន​បន្ថែម​ថា៖ «ខ្ញុំ​នឹង​នៅតែ​បន្ត​ធ្វើការងារ​នេះ។»

លោក​ណែនាំ​ក្មេង​ជំនាន់​ក្រោយ ឱ្យ​ដាក់​ការ​ស្រឡាញ់​ចូលចិត្ត​សិល្បៈ មុនការ​ចង់​មាន​ចង់បាន។ លោកនិយាយថា ៖«ប្រសិនបើ​ចង់​ធ្វើការ​ទាក់ទង​នឹង​សិល្បៈ ចេញ​មក​ធ្វើ​វា​ទៅ។ ដូចនេះ ទើប​យើង​នឹង​មាន​ធនធានមនុស្ស ដែល​មានគំនិត​ច្នៃប្រឌិត​ក្នុង​វិស័យ​នេះ​ច្រើនជាង​មុន។»

សិល្ប:របស់បុព្វបុរសខ្មែរយើង ត្រូវបានលើកស្ទួយឲ្យរស់ឡើងវិញសារជាថ្មី តាមរយ:ចលនានៃគំនិតច្នៃប្រឌិតនិងការប្រើប្រាស់ឡើងវិញក្នុងបែបផែនថ្មីរបស់យុវជនខ្មែរក្នុងសហគមន៍ KampumEra»

នៅពេល​ជិះ​តាម​ដងផ្លូវ​នានា​ក្នុង​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ ​ប្រសិនបើ​អ្នក​ប្រទះឃើញ ​គំនូរ​លើ​ជញ្ជាំង ដែល​មាន​រូប​សត្វ ជាមួយនឹង​ពណ៌ខៀវ ឬទឹកក្រូច មានឱកាស​ច្រើន​ដែល​ថា​ គំនូរនោះ​ជា​ ស្នាដៃ​របស់​សិល្បករ​វ័យ២៣ឆ្នាំ គឺ​លោក Davido។

សិល្ប:របស់បុព្វបុរសខ្មែរយើង ត្រូវបានលើកស្ទួយឲ្យរស់ឡើងវិញសារជាថ្មី តាមរយ:ចលនានៃគំនិតច្នៃប្រឌិតនិងការប្រើប្រាស់ឡើងវិញក្នុងបែបផែនថ្មីរបស់យុវជនខ្មែរក្នុងសហគមន៍ KampumEra»

ជាមួយនឹង​ទឹកចិត្ត​ស្រឡាញ់​សិល្បៈ​តាំងពី​អាយុ៧ឆ្នាំ ការ​ចាប់ផ្តើម​គូររូប​ផ្លូវការ​របស់ Davido គឺ​នៅពេល​ដែល​ខ្លួន​មាន​អាយុ១៥ឆ្នាំ។ ពេលនោះ​មិត្តភក្តិ​របស់​លោក បាន​ហៅ​លោក ​ទៅ​គូររូប​លើ​ជញ្ជាំង។ បន្ទាប់ពី​បទពិសោធន៍​នោះ​មក ​លោក​បាន​ចាប់ផ្តើម​សិក្សា​ ស្រាវជ្រាវ​បន្ថែម​ដោយខ្លួនឯង និង​ការអនុវត្ត​ផ្ទាល់។ 

លោក​ចូលចិត្ត​ប្រើប្រាស់​ថ្នាំ​ពណ៌​លាប​ផ្ទះ ជាជាង​ការប្រើ​ប្រាស់​ថ្នាំ​បាញ់​កំប៉ុង​ដែល​មានតម្លៃ​ថ្លៃ។ ក្នុង​ឆ្នាំ​ដដែល​នោះ​លោក​ត្រូវ​បាន​គេ​អញ្ជើញ ឱ្យ​ចូលរួម​មហោស្រព​សិល្បៈ “Urban Art Festival​” លើកដំបូង​នៅ​កម្ពុជា ហើយ​លោក​គឺជា​សិល្បករ​ចូលរួម​មាន​វ័យក្មេង​ជាងគេ។

លោក Davido សង្កេតឃើញ​ថា អ្នក​ដែល​ទៅ​មើល​ការ​តាំងពិព័រណ៍​ស្នាដៃ​សិល្បៈ ឬចូលរួម​កម្មវិធី​សិល្បៈ ភាគច្រើន​មានតែ​បរទេស​រស់នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា និង​ជនបរទេស​ហើយ​កម្រមាន​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ក្នុង​ស្រុក ។ ដូច្នេះ លោក​គិតថា ការ​គូរ​លើ​ជញ្ជាំង​ នឹ​ផ្ដល់​ឱកាស​ឱ្យ​លោក​បង្ហាញ​ស្នាដៃ​ ទៅកាន់​ទស្សនិកជន​បាន​ច្រើនជាង​មុន ជាពិសេស​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ ដែល​មិន​មើល​ការ​តាំងពិព័រណ៍​ ស្នាដៃ​សិល្បៈ​នៅ​តាម​វិចិត្រសាល។

លោក​បាន​ពន្យល់​ថា៖ «ជញ្ជាំង​គឺជា​កន្លែង​តាំងពិព័រណ៍​ស្រាប់។ មនុស្ស​គ្រប់​ជាន់ថ្នាក់ គ្រប់​សាវ​តា មានឱកាស បានឃើញ​ស្នាដៃ​ទាំងអស់។ ដូចនេះ​ហើយ​ យើង​ពិតជា​អាច​មាន​ទំនាក់ទំនង ​ជាមួយ​ពួក​គាត់។»

ដោយ​ពិពណ៌នា​ នូវ​ទំនោរ​នៃ​ការ​គូរ​ស្នាដៃ​សិល្បៈ​របស់​ខ្លួន តាម​បែប surreal (អ្វី​ដែល​មិន​ដូច​នឹង​ការពិត​ទាំងស្រុង) លោកDavido ភាគច្រើន​គូររូប​សត្វ ​ដោយ​ប្រើប្រាស់​ពណ៌ខៀវ និង ទឹកក្រូច ហើយ​លោក​មិន​គូរ​ដោយ​ប្រើ​ក្បាច់​ខ្មែរ ឬ អប្សរា​នោះ​ទេ។ សម្រាប់​លោក​ការប្រើ​ប្រាស់​សត្វ​ទាំងនោះ គឺជា​វិធី​ម៉្យាង ដែល​បង្ហាញ​ពីអ​ត្ត​សញ្ញាណ​របស់​ខ្មែរ​ ព្រោះថា​សត្វ​ទាំងនោះ ជា​សត្វ​ដែល​មាន​វត្តមាន​នៅក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា។

លោក​បាន​លើកឡើង​ថា៖ «ខ្ញុំ​ចូលចិត្ត​គូរ​សត្វ​តាំងពី​តូច។ ខ្ញុំ​តែងតែ​ចង់​ថែរក្សា​វា ដោយសារ​ខ្ញុំ​គិតថា​វា​មាន​សារៈសំខាន់ និង​មានតម្លៃ​ណាស់​សម្រាប់​កម្ពុជា។»

បច្ចុប្បន្ន​នេះ លោក​ធ្វើការងារ​គ្រូបង្រៀន​ជំនាញ product design ក្រោយ​បញ្ចប់​ការសិក្សា​ពីសា​កល​វិទ្យាល័យ​កាលពី​ឆ្នាំមុន។ លោក​ចាត់ទុក​ការបង្កើត​ស្នាដៃ​សិល្បៈ និង​ការ​បង្រៀន ជា​ការ​បំពេញសេចក្ដី​ត្រូវការ​ផ្ទាល់ខ្លួន។ ដោយហេតុថា សកម្មភាព​ទាំងពីរ​នេះ​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​លោក​ចែករំលែក​ចំណេះដឹង​និង​សារ​ដែល​ខ្លួន​ចង់​បញ្ចេញ។ ទន្ទឹម​នឹង​នេះ លោក​ជឿជាក់​ថា គំនូរ​សិល្បៈ​តាមផ្លូវ​អាចប​ង្កើត​ជា​កិច្ច​សន្ទនា​រវាង​មនុស្សម្នា​ផង​ដែរ។

«ពេល​ខ្ញុំ​គូរ​អ្វីមួយ ខ្ញុំ​តែងតែ​ជួប​មនុស្ស​ដែល​មិនធ្លាប់​ចូលរួម​ការ​តាំងពិព័រណ៍។ ហើយ​ពួក​គាត់ ធ្លាប់​សួរនាំ​ពី​គំនូរ​របស់ខ្ញុំ។ ពួក​គាត់​ធ្លាប់​រិះគន់​ខ្ញុំ។ ហើយ​ខ្ញុំ​ក៏​ពន្យល់​គាត់។ ដូច្នេះ​ពួក​គាត់​បាន​យល់​ពី​សិល្បៈ​និង​ស្គាល់​ពី​ស្នាដៃ​របស់ខ្ញុំ។»

សិល្ប:របស់បុព្វបុរសខ្មែរយើង ត្រូវបានលើកស្ទួយឲ្យរស់ឡើងវិញសារជាថ្មី តាមរយ:ចលនានៃគំនិតច្នៃប្រឌិតនិងការប្រើប្រាស់ឡើងវិញក្នុងបែបផែនថ្មីរបស់យុវជនខ្មែរក្នុងសហគមន៍ KampumEra»

អុឹង អេលីនណា មាន​សាវ​តា​ផ្នែក​សិល្បៈ​ប្លែក​ផ្សេង​ពី​សិល្បករ ៣រូប​ខាងលើ និង​ទើប​មានឈ្មោះ​ថ្មីថ្មោង ប្រឡូក​ក្នុង​វិស័យ​សិល្បៈគំនូរ។ ស្ថិត​ក្នុង​វ័យ២៤ឆ្នាំ សិល្បករ​ឯករាជ្យ​រូប​នេះ​ ប្រើ​ឈ្មោះ​ហៅក្រៅ«ក្មេង​លី​នណា» និង​មាន​ឯកទេស​ជា​អ្នក​រចនា​ក្រា​ហ្វិ​ច និង​អ្នក​គូររូប​ឌីជីថល​ម្នាក់។ បច្ចុប្បន្ន អេលីនណា ក៏ជាសហស្ថាបនិក Lost-in Creative Studio ផងដែរ។

កញ្ញា​បាន​បញ្ចប់​ការសិក្សា ​ពី​សកលវិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​វិចិត្រ​សិល្បៈ ជំនាញ គំនូរសារគមនាគមន៍ (Design Communication)។ នៅ​ទីនេះ​ហើយដែល​ធ្វើ​ឱ្យអេលីនណា ស្គាល់​ពី​ទម្រង់​សិល្បៈ​ខ្មែរ​ជាច្រើន។ អេលីនណា ចាប់ផ្តើម​ធ្វើការ​ទាក់ទង​នឹងការរចនាក្រាហ្វិក ក្នុង​ឆ្នាំ២០១៧។ ក្តី​ស្រឡាញ់​ចំពោះ​សិល្បៈ វប្បធម៌ ប្រពៃណី​ខ្មែរ និង​ការ​គូរ ចាប់ផ្តើម​កើនឡើង ពេលដែល​កញ្ញា​បាន​ធ្វើការ​ស្ម័គ្រចិត្ត​ ក្នុង​កម្មវិធី«បុណ្យ​ភូមិ»។ កម្មវិធី​នោះ គឺជា​កម្មវិធី​ប្រចាំឆ្នាំ​ សម្រាប់​ប្រារព្ធ​បុណ្យចូលឆ្នាំ​ខ្មែរ​ ដែល​បង្កើត​និង​រៀបចំឡើង​ដោយ ក្រុម​យុវជន​លើកស្ទួយ​វប្បធម៌​ខ្មែរ​ឈ្មោះ«ភ្លើងគប់»។ បច្ចុប្បន្ន​នេះ អេលីនណា ក៏​ជា នាយកសិល្បៈផ្នែករចនា (Art Director) របស់​ភ្លើងគប់​ផង​ដែរ។

ក៏ប៉ុន្តែ​ក្រុម​គ្រួសារ​របស់ អេលីនណា មិនបាន​គាំទ្រ​ការ​ចាប់​អាជីព និង​ការសិក្សា ​ទាក់ទង​នឹង​សិល្បៈ​នោះ​ទេ ពី​ដំបូង​ឡើយ។

សិល្ប:របស់បុព្វបុរសខ្មែរយើង ត្រូវបានលើកស្ទួយឲ្យរស់ឡើងវិញសារជាថ្មី តាមរយ:ចលនានៃគំនិតច្នៃប្រឌិតនិងការប្រើប្រាស់ឡើងវិញក្នុងបែបផែនថ្មីរបស់យុវជនខ្មែរក្នុងសហគមន៍ KampumEra»

អេលីនណា ពន្យល់​ថា៖ «ម៉ាក់ប៉ា​របស់ខ្ញុំ​មិន​គាំទ្រ​ឱ្យ​ខ្ញុំ​រៀន​ផ្នែក ដែល​ខ្ញុំ​រៀន ​ក្នុង​សាកល​វិទ្យាល័យ​នោះ​ទេ។ ដោយសារ​ពួក​គាត់​ខ្លាច ខ្ញុំ​មិន​មានការ​ងារ​ធ្វើ និង​ថវិកា​គ្រប់គ្រាន់​ទៅ​ថ្ងៃ​អនាគត។ ប៉ុន្តែពួក​គាត់ ក៏​ចាប់ផ្តើម​បើក​ចិត្ត​បន្តិច​ម្តងៗ ពេល​ដែល​ឃើញ​ខ្ញុំ​ ទទួល​បាន​ឱកាស​ការងារ​មួយចំនួន តាំងពី​ពេល​នៅ​រៀន។»

សម្រាប់​ស្នាដៃ​សិល្បៈ​គ្រប់​ទម្រង់​របស់ អេលីនណា ភាគច្រើន​នាង​ចូលចិត្ត​គូរ​ ជា​ទម្រង់​គំនូរ​បុរាណ ដែល​លាយ​លំ​ជាមួយ​ការ​ស្រមើ​ស្រ​ម៉ៃ និង​គំនិត​ច្នៃប្រឌិត​របស់​ខ្លួន​ផ្ទាល់។

«ភាគច្រើន ខ្ញុំ​គូរ​សម្រាប់​ក្មេងៗជំនាន់​ក្រោយ។ ដូចនេះ ហើយ​ខ្ញុំ​ខំធ្វើ​ឱ្យ​វា​ទាក់ទាញ ប៉ុន្តែ​នៅតែ​មាន​បែប​ខ្មែរ និង​តួអង្គ​បុរាណក្នុង​នោះ។  បុរាណមិនយឺត សម័យមិនបរទេស»

អេលីនណា កត់សម្គាល់​ឃើញថា​យុវជន​ខ្មែរ​មួយចំនួន​គិតថា ការ​ថែរក្សា ក៏ដូចជា​អភិរក្ស​វប្បធម៌ និង​ប្រពៃណី គឺជា​កាតព្វកិច្ច​របស់​មនុស្សចាស់។ ប៉ុន្តែ អេលីនណា ចង់​ផ្លាស់​ប្តូរ​ការ​គិត​បែបនេះ តាមរយៈ​ស្នាដៃ​សិល្បៈ​របស់​ខ្លួន។

«ខ្ញុំ​ចង់​ឱ្យ​ក្មេងៗជំនាន់​ខ្ញុំ និង​ក្មេង​ជាង​ខ្ញុំ រៀន​ពី​វប្បធម៌ និង​ប្រពៃណី​ខ្មែរ តាមរយៈ​ស្នាដៃ​សិល្បៈ​របស់ខ្ញុំ។ ដូចនេះ ទើប​ខ្ញុំ​ខំ​រក​តុល្យភាព​ រវាង​ការ​គូរគំនូរ​បុរាណ​ ឱ្យ​មាន​ភាព​ទាក់ទាញ​៕»

ប្រភពដើម៖​ https://focus-cambodia.com/km/article/defining-our-future-through-make-our-own-luck-campaign/

Ad
Ad

Leave a Reply

អត្ថបទដទៃទៀត